Vejlefjordbroen, Vejle

Arkitekt:

Arkitektfirmaet Hvidt & Mølgaard, arkitekter MAA

Vejlefjordbroen er bygget ti år efter hængebroen over Lillebælt. Den har samme længde og højde, og fungerer som led i motorvejsnettet i naturskønne omgivelser, men er konstrueret som en søjlebåret bro, støbt på stedet. Broen har fået en række smukke detaljer, der afgørende hæver den over en almindelig teknisk løsning. Det gælder de jævnt buede kassedragere, der bærer brobanen, søjlernes glatte forbindelse til disse dragere, kantdragernes tilspidsning ved broens yderkanter, udformningen af rækværker osv. Ved konstruktionen er brosøjlerne støbt først i glat glideforskalling, derefter er brofagene udstøbt symmetrisk fra fra søjlerne ud mod midten for hvert brofag. En stor 110 meter lang hjælpedrager stabiliserede den dristige udførelse. Efter flere modelforsøg med ilandføringsmulighederne blev landfæstet ligeledes søjlebåret, så man undgik de traditionelle jorddæmninger. Derved er den eksisterende vegetation bevaret. Frem til 2015 vil Vejlefjordbroen blive udbygget fra fire til seks spor på grund af kapacitetsproblemer.
Opførelsesdata

Årstal: 1975 - 1980

Adresse

Motorvej E45, Vejle Fjord
DK-7100 Vejle

Byggeriets øvrige parter

Bygherre: Vejdirektoratet
Ingeniør: Cowiconsult
Entreprenør: Vejlefjordkonsortiet ved Monberg & Thorsen A/S, A. Jespersen & Søn og Dyckerhoff & Widmann AG, Hamburg

Anvendelse

Hovedfunktion : Andet byggeri
Bygningsart : Motorvejsbro

Referencer
Arkitektur 2-1981, side 67. Ib Møller, Jens Drivsholm Eriksen, Lone Wille Jørgensen og Elisabeth Due Kjeldsen (red.): At slå bro på dansk. DSB og Vejdirektoratet, 1986. Arkitektur Guide Jylland, side 296. Anne-Louise Sommer: Den Danske Arkitektur. Gyldendal, 2009. "
Links



FORSIDE | BYGNINGER | ARKITEKTER | ARKITEKTFIRMAEROM PROJEKTET | KONTAKT |

ARKARK.DK blev oprettet i 2007 af arkitekter Esben Larsen og Rimas Steponaitis.
Copyright ©ARKARK.DK 2011. All Rights Reserved. Powered by SCIMORE